vrijdag 18 maart 2016

Een opgeruimd bureau en een rustig hoofd

Perfecte To-Do-list voor een Chaoot!

Mijn moeder zei vroeger altijd: "Als je billen niet vast zaten, dan vergat je ze nog" en ik geloof dat ze gelijk had. 


Doordat de lagere school direct tegenover ons huis lag, kon ik wél meedoen met gym, nadat ik snel even mijn standaard vergeten gymspullen ophaalde. De middelbare school was verder weg, en de keren dat ik zonder lunch, zonder gymtas of met de verkeerde boeken op school arriveerde zijn niet te tellen.


Door de jaren heen heb ik mijzelf aangeleerd om lijstjes te maken van dingen die ik moest of wilde doen of gewoon niet wilde vergeten. 


Dat werkt tot op zekere hoogte. Als zaken niet op een lijstje terechtkomen, dan vergeet ik ze. Als het lijstje ondergesneeuwd raakt op mijn bureau, onder 'Belangrijke Post', vakliteratuur, te betalen facturen, leuke kaartjes en nieuwe lijstjes, dan vergeet ik de nog niet afgestreepte zaken alsnog. Uit het zicht, in de vergetelheid, zeg maar.

Voor mijn werk schrijf ik afspraken in mijn agenda, anders zou er niets van terecht komen. Dat werkt goed. Maar to do lijstjes van andere zaken in mijn agenda vind ik lelijk, want dan ga ik dingen doorstrepen... (Aloe plant verpotten, die en die bellen, voucher gebruiken voor die en die datum, etc). Doe geen moeite om mij ervan te overtuigen dat een agenda praktisch is en niet mooi hoeft te zijn, krassen in mijn agenda vind ik vreselijk... Daarbij sla ik die agenda steeds verder om naarmate de tijd vordert, dus raak ik mijn lijstjes ook weer kwijt. Ik ben gewoon een chaoot!

Mijn veel beter georganiseerde vriendin Irma kwam met de gouden oplossing voor mij:

Plak Post It briefjes met verschillende kleurcodes op een deur in je werkkamer, en je hebt nooit meer rondslingerende, half afgestreepte to-do-lists ergens op je bureau!


Even was ik in de verleiding om pas met dit systeem te beginnen als ik de perfecte, verschillend gekleurde Post It verzameling had. Maar gelukkig herinnerde ik me net op tijd to choose Progress over Perfection. Dus heb ik sociale afspraken met een marker een andere kleur gegeven dan administratieve taken, en huishoudelijke klussen weer een andere kleur. Werkt perfect!

Voordelen van het Post It Systeem:

  • geen gekras meer op mijn lijst, ik haal een Post It van de deur nadat ik de taak heb uitgevoerd,
  • geen rondslingerende, half begraven lijsten meer op mijn bureau,
  • dus een gemakkelijker opgeruimd bureau,
  • een heel blij gevoel als ik naar mijn deur vol Post It briefjes kijk; het is een perfect systeem!
  • een rustig hoofd want ik weet waar ik mijn taken kan bekijken als ik even tijd en zin heb voor een klusje...

Dankjewel lieve Irma, voor een opgeruimd bureau, een rustig hoofd en een blije Post It deur!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten