donderdag 17 september 2015

Wat doet suiker met je lichaam?



Damon Gabeau at, na 3 jaar suikervrij gegeten te hebben en in bijzonder goede gezondheid te verkeren,  2 maanden lang suiker uit 'gezonde' low fat producten uit de supermarkt. 

Géén junkfood, geen frisdrank, geen ijs en chocola,  nee, de 'bewuste keuze' yoghurtjes, de granola-repen en fruitsappen. Het effect was schrikbarend.

De documentaire die hij erover maakte is 2 uur lang, dus een behoorlijke zit, maar absoluut de moeite van het bekijken waard.

Belangrijkste conclusies voor mij: 
  • voedselproducenten gooien overal suiker in, tot pastasauzen aan toe, dus ik kook liever zelf zo veel ik kan.
  • Het gaat niet om calorieën bij gezondheid en afvallen, maar om waar de calorieën vandaan komen. Bij de hele low fat hype werd vet vervangen door suiker of zetmeel. Gevolg is dat we minder lang verzadigd zijn.
Dus ik eet vrolijk iedere dag een avocado, smeer roomboter op brood, bak hele eieren in plaats van alleen het 'magere' eiwit en eet regelmatig een handje noten tussendoor.

Ik ga meer eens een paar dagen tellen, maar denk toch echt dat ik lager uitkom dan 40 suikerklontjes per dag. Als ik van de chocola afblijf tenminste, en me niet tegoed doe aan een pak mergpijpjes. Frisdrank dronk ik toch al ongeveer nooit, behalve soms met dansen een icetea, dus dat scheelt weer...


PS: de gehele film is sinds vanmorgen (18 sept 2015) verwijderd van YouTube, wegens een auteursrechtelijke claim, maar de trailer is wel te zien:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten